Grupa:
Inwestycje.pl Waluty.com Kantory.pl Investing.pl Fundusze24.pl TwojeFinanse.pl Forum-Prawne.pl
  

Czasy na świecie:

Nowy Jork (USA) 15:26:17 -6h
Tokio (Japonia) 05:26:17 +8h
Sydney (Australia) 06:26:17 +9h
Londyn (Anglia) 20:26:17 -1h
kursy walut | Waluty.com.pl

Artykuł

Menu artykułu

Treść artykułu

DCC, czyli jak działają transakcje z walucie karty na terminalach płatniczych

15.05.2019 09:48 środa

Płatności cyfrowe cieszą się w Polsce coraz większą popularnością. Jednocześnie rośnie liczba klientów zagranicznych – turystów lub Polaków mieszkających poza granicami kraju. Umożliwienie im płatności kartą za towary lub usługi to pierwszy krok do zwiększenia obrotów firmy. Umożliwienie im płatności w walucie karty jest krokiem milowym ku większym zyskom.

Według raportu „Płatności Cyfrowe 2018” opublikowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej 40% klientów korzysta z kart płatniczych, a 25% osób płaci za pomocą aplikacji mobilnych za zakupione towary bądź usługi. W tym miejscu należy dodać, że w ostatnich latach Polskę odwiedza rekordowa liczba turystów, którzy chętnie dokonują zakupów na wakacjach. Często są to również Polacy na stałe mieszkający w innych krajach, odwiedzający rodzinę lub znajomych w ojczyźnie. Jak donosi „Puls Biznesu”, rocznie Polskę odwiedza ponad 18 milionów zagranicznych turystów. Jest to ogromna rzesza potencjalnych klientów, którzy mogą chcieć zapłacić za zakupy kartą. Terminal płatniczy może umożliwić wielu klientom płatność za pomocą karty oraz dokonanie transakcji w walucie tej karty (euro, dolarze, funcie itp.) dzięki usłudze DCC (źródło: https://www.pb.pl/w-2018-r-rekordowa-liczba-turystow-zagranicznych-odwiedzi-polske-943480; https://eizba.pl/wp-content/uploads/2018/12/Platnosci_Cyfrowe_2018.pdf). Jakie korzyści płyną z aktywacją usługi DCC?

Ważny jest wybór – jak działa DCC?

Klienci lubią mieć możliwość wyboru towarów i usług podczas zakupów. Nie inaczej jest w przypadku form płatności podczas finalizowania transakcji. Dlatego posiadanie terminala to już niemal obowiązek, jeśli firma chce pozostać konkurencyjna. Można jednak zaoferować kupującym dodatkową usługę DCC, czyli Dynamicznego Przeliczania Walut (ang. Dynamic Currency Conversion). Usługa polega na umożliwieniu płatności turyście w jego rodzimej walucie. Pracownik wprowadzający należność za zakupy na terminal nie musi niczego przeliczać – wpisuje kwotę w złotówkach, a następne terminal sam rozpoznaje walutę właściwą dla karty płatniczej. Sprzedawca może zaproponować płatność albo w złotówkach, albo w walucie klienta, znając dokładną kwotę, jaką musiałby zapłacić klient. Terminal wskazuje sumę według aktualnego kursu, który jest codziennie aktualizowany w jego pamięci. Po akceptacji transakcji w walucie obcej klient zawsze otrzymuje potwierdzenie z terminala. Widnieje na nim nie tylko zapłacona kwota w rodzimej walucie, ale również kurs jej wymiany. Na stronie pep.pl znaleźć można listę wszystkich walut znajdujących się w obszarze usługi DCC.

Zwrot należności (uznanie)

Niestety, nie każde zakupy są udane, a towar może okazać się wadliwy. Klient dokonuje wówczas jego zwrotu, ale jak odzyskać należność zapłaconą kartą? Należy wtedy zwrócić klientowi sumę zapłaconą za towar na kartę, którą dokonał płatności. Zwrotu dokonuje się wyłącznie w walucie, w której dokonano zakupu. Jeśli transakcja uznania jest dokonywana tego samego dnia, co zakupy, to kurs waluty będzie ten sam. Natomiast uznanie wykonane innego dnia, będzie przeprowadzone zgodnie z aktualizowanym kursem w pamięci terminala.

Praktyczne zalety usługi DCC

Możliwość płatności kartą w walucie obcej eliminuje konieczność wymiany euro czy dolara w kantorze i dokonywania płatności gotówką. Klienci zagraniczni często nie mają odpowiedniej ilości fizycznych pieniędzy, a nie wiedzą, że mogą zapłacić swoją własną kartą. Poza tym opcja płatności w rodzimej walucie jest często korzystniejsza dla klienta ze względu na słaby kurs złotego. Klient w czasie transakcji przez usługę DCC otrzymuje najkorzystniejszą wymianę walutową, niemożliwą do uzyskania w przypadku wymiany gotówki w kantorze. Transakcja rodzimą kartą nie zawiera żadnych ukrytych kosztów, a klient przed akceptacją zna dokładną kwotę za zakupy.

Brak wymiany gotówki w kantorze to pewna finalizacja transakcji i skrócony czas jej trwania. Klienci, którzy nie potrafili odnaleźć kantoru w pobliżu sklepu, często rezygnowali z zakupu i nie wracali po wybrany towar. Poszukiwanie kantoru jest na dłuższą metę męczące, a poza tym zniechęca klientów.

Jednak to nie wszystkie innowacyjne usługi, jakie może wprowadzić sprzedawca za pomocą terminala. Klienci mogą również doładować swoje karty telefoniczne za pomocą urządzenia płatniczego bezpośrednio w sklepie. Koniec środków na koncie? Sprawdź, gdzie najszybciej doładujesz telefon.

Sprzedawca oferujący usługę DCC zyskuje wielu klientów wśród turystów, ponieważ zakupy dla nich stają się przyjemne, szybkie oraz bardziej opłacalne. Ponadto innowacyjna technologia wyróżnia sprzedawcę na tle konkurencji.

 









Inne artykuły z tego działu: Inne artykuły: